17.septembra rītā Bērzaunes skolā atskanēja "sprādziens” – ar savu koncertlekciju "Sprādziens mūzikā” pie mums viesojās Arta un Mikus Abaroniņi. Nepilnas stundas laikā tikām iepazīstināti ar modernās mūzikas attīstību no tās pirmsākumiem pagājušā gadsimta 20.gados, kad populārs kļuva džezs, līdz pat mūsdienām. Viesi ne tikai pastāstīja, kāds bija vēsturiskais fons mūzikas stilu veidošanās brīdī, bet arī atskaņoja katras desmitgades spilgtākās dziesmas. Dzirdējām pasaulslavenu mākslinieku – Elvisa Preslija, Maikla Džeksona, "The Beatles”, "Queen” u.c. – hitus, kā arī populāras latviešu izpildītāju dziesmas. Tie, kas prata atbildēt uz Mikus jautājumiem par norisēm pasaulē vai mūzikā, tika pie saldas balviņas. Iepriecināja ļoti kvalitatīvais izpildījums, neskatoties uz māksliniekiem neierasto uzstāšanās laiku tik agrā rīta stundā. Skolēnus pārsteidza tas, ka Arta ik pa laikam mainīja instrumentus (kontrabass, čells, basģitāra) un vienlīdz pārliecinoši spēlēja katru no tiem.
Skolēnu atsauksmes:
· Bija interesanti redzēt, kā Mikus dzied tik augstas skaņas. Video redzējām, kā sadarbojas visa grupa, atskaņojot izvēlēto mūziku.
· Man patika tas, ka viņi ne tikai stāstīja, bet arī dziedāja un spēlēja dažādus instrumentus.
· Dziedātājam bija ļoti laba balss. Pirmo reizi redzēju kontrabasu, un tas bija baigi liels.
· Šodien redzēju divus ļoti talantīgus cilvēkus. Mēs dziedājām līdzi talantīgajiem māksliniekiem un reizēm varbūt arī patraucējām, nepareizā ritmā sitot līdzi plaukstas. Piedodiet!:)
· Kad dziedāja latviešu dziesmas, mēs ar prieku dziedājām līdzi.
· Es vēlētos, lai citreiz šāds koncerts būtu garāks.
Līdz pat gada beigām 1.-4.klašu skolēniem bija iespēja tiešsaistē noskatīties SIA "Framest Music” koncertlekciju "Kosmosa burvis”, bet 5.-9.klašu skolēniem koncertlekciju "Kino mūzikas vēsture”.
Skolēnu un skolotāju atsauksmes par "Kosmosa burvi”
Skolēni ar prieku un entuziasmu skatījās koncertlekciju un aktīvi darbojās līdzi. Viņus gan interesēja fakti par Saules sistēmu un planētām, gan aizrāva piedāvātās aktivitātes, gan pārliecināja Kosmosa burvja radītā klātesamības sajūta. Lielākajai daļai lekcijā iekļautā faktoloģiskā informācija bija kas jauns un pārsteigumiem bagāts, bet bija arī skolēni, kuri, skatoties video, jutās kā zivis ūdeni, jo aizraujas ar šo tēmu. Skolēnu atziņas:
· Zeme ir vislabākā planēta.
· Es uzzināju, ka dažas planētas sastāv no gāzes un uz viņām ir vulkāni, dažas atrodas tuvu Saulei, bet dažas ļoti tālu. Man patika, tikai negribējās dejot līdzi.
· Es uzzināju, ka ir arī tāds lietus, kurš ir ļoti indīgs un ir planēta, kura apkārt Saulei apriņķo 165 gadu laikā. Es uzzināju, kā sauc tuvāko un tālāko planētu no Saules, kā sauc vislielāko planētu un cik tā ir lielāka par mūsu Zemi. Man patika.
· Es uzzināju, kura ir vislielākā un kura vismazākā planēta. Es pirms tam nezināju, ka ap planētām mēdz būt gredzeni. Man ļoti patika.
· Es uzzināju, ka dažas planētas sastāv tikai no ledus un ka vēl arī uz citām planētām līst lietus, ir vētras un negaisi. Man ļoti patika.
Skolēnu un skolotāja Artūra Grandāna atsauksmes par „Kino mūzikas vēsturi”
Ar atraktīvu stāstījumu un spilgtiem muzikāliem piemēriem mūziķi Arta Abaroniņa un Mikus Abaroniņš skolēnus pavadīja ceļojumā caur dažādiem kino žanriem, sākot no pašiem pirmssākumiem – mēmā kino - līdz pat mūsdienu kino šedevriem. Koncertlekcija parādīja kino mūzikas lielo lomu pašas filmas popularitātē un ilgmūžībā, jo nereti mūzika no filmām un arī dziesmas no tām dzīvo savu patstāvīgu dzīvi.
Izmantojot mūzikas piemērus, skolēni tika iepazīstināti ar populārākajiem kino žanriem: mākslas filmas, mūzikli, animācijas filmas u.c. Arī koncertlekcijas vizuālais noformējums un saistošā videografika noturēja dažādu vecuma grupu skolēnu uzmanību visas koncertlekcijas garumā.
Ļoti labi izveidota bija arī krustvārdu mīkla un jautājumi par lekciju, kas nodrošināja atgriezenisko saiti ar skolēniem.
Skolēnu viedoklis:
· Man koncertlekcija „Kino mūzikas vēsture '' noderēja un patika. Tā man palīdzēja izprast mūzikas vēsturi un uzzināt, kā radies kino. Šajā koncertlekcijā es iemācījos gan kaut ko par vēsturi, gan par mūziku un tās žanriem. Man šī koncertlekcija patika, jo tajā tika iesaistīti interesanti fakti un no tās varēja daudz ko uzzināt.
· Man patika šīs videomateriāls, bija jautri, jo visu laiku mainījās foni. Dziesmas bija skaistas un uzmundrinošas. Man patika meitene, kura spēlēja čellu. Tagad vēl vairāk gribu mācīties spēlēt. Gribētu vēl vairāk skatīties šādus videomateriālus.
· Lekcija man patika, jo uzzināju daudz ko jaunu par manis iemīļotajām filmām. Patika arī dziesmu izpildījums un uzstāšanās. Mūziku izpildīja gan ar instrumentiem, gan dziedot, kas mani iepriecināja. Patika arī tas, kā viss bija noformēts un kā dziedot viss tika pielāgots tematam.
Inovatīvi interaktīva izrāde „Klusētāji”
Kopš mācību programmās ienācis tāds mācību priekšmets kā teātra māksla, skolēniem pagaisusi iespēja apmeklēt teātri, tāpēc ir prieks, ka jaunajai situācijai pielāgojas arī teātra ļaudis un piedāvā ne tikai izrāžu ierakstus, bet nu jau pat speciāli digitālajam formātam veidotas interaktīvas e-izrādes. Runa ir par izrādi "Klusētāji”, ko I semestra izskaņā bija iespēja noskatīties 7.-9. klašu skolēniem.
Izrādē vienu un to pašu notikumu stāsta 3 jaunieši, tikai katram ir mazliet atšķirīga versija. Skolēniem ik pa laikam tiek piedāvāts izvēlēties, kuram varonim sekot un kura viedokli klausīties. Ir iespēja izrādi skatīties vairākas reizes, izvēloties citu kombināciju, un katrā no reizēm tiek uzzināta kāda līdz šim noklusēta informācijas kripatiņa, kas palīdz labāk izprast kopējo ainu, tomēr „absolūto patiesību” tik un tā nedod. Šķiet, skolēnus mulsināja viskairāk tas, ka katrs stāsta savādāk, visi gaidīja, kurš tad vienreiz pateiks patiesību. Daudzi izteica viedokli, ka gribētos redzēt pašu skolotāju un dzirdēt stāstu no viņa redzes leņķa, jo tad beidzot varētu saprast, kurš melo, bet kurš atklāj visu tā, kā bija „patiesībā”. (Tas liek domāt, ka mūsu skolēni uzticas skolotājiem un ir gatavi pieņemt viņu patiesību.)
Pārrunājot izrādē risinātās problēmas, analizējām, kāpēc veidojas šādas situācijas, ka ir vairākas patiesības, un ka tas vērojams arī pašu ikdienas konfliktos. Tāpat izrāde rosināja domāt par to, kas ir kvalitatīva mācību stunda, par to, kā katrs jūtas klasē, par to, kā rīkoties, ja iepatikusies kāda meitene vai zēns, bet ir bailes atzīties, jo var saņem noraidījumu vai pat izsmieklu…. Ekoloģiskās problēmas, kas sākotnēji tika izvirzītas kā centrālā tēma, mūsu skolēnus satrauc vismazāk. Jā, bija interesanti klausīties, jā, bija smieklīgi skatīties, jā, bija amizanti iztēloties, bet tas viss tomēr liekas tik tāls, tik uz pašiem neattiecināms…
Pēc izrādes noskatīšanās katrā klasē veidojās spraigas diskusijas gan par izrādes varoņiem, viņu nodarījumu, skolotāja dīvainībām, pusaudžu un pieaugušo sociālajām maskām, gan arī par pašu izvēlēm, pašu savstarpējām attiecībām, pašu „skeletiem skapī”. Pat ja kādu īpaši neaizkustināja „bērnišķīgā” izrāde, tad pēcizrādes diskusijās gan tika aktīvi debatēts, provocēts un šis tas arī pārdomāts.
Interesanti, ka, pārrunājot redzēto, katrā no klasēm iezīmējās citi akcenti.
7.kases skolēni par būtiskāko izvirzīja ideju, kas iekļauta izrādes nosaukumā „Klusētāji”, saprotot, cik svarīgi tomēr ir neklusēt un izvēlēties būt drosmīgam.
Anete: „Izrāde lika saprast, ka, ja tu esi bijis iesaistījies un redzējis, kas tieši notika, svarīgi ir runāt un nemelot, jo meliem ir īsas kājas.”
Sindija: „Man nepatika Santa, jo viņa bija drāmas karaliene. Es sapratu, ka nevajag klusēt, vajag rīkoties.”
Ance: „Izrāde lika saprast, ka vienmēr nav tikai vienam taisnība un katram var būt citādāka attieksme pret kādu lietu. Tā man lika saprast, ka nevajag klusēt, ja zini, kā bija patiesībā.”
Paula: „Man izrāde lika aizdomāties, kāpēc ir tik grūti pateikt patiesību. Ja es būtu viņu vietā, es nebūtu vienaldzīga.”
Savukārt 8. klases skolēni bija tie, kas visvairāk alkst salikt visu pa plauktiņiem un saprast, kurš kurā brīdī ir patiess, kurš nekaunīgi melo, kurš kaut ko piepušķo, lai labāk izklausās.
Ritvars: „Man patika klausīties Ikara stāstā un patika tas, kā viņi runāja par ekonomēšanu. Es noskatīšos šo izrādi vēlreiz, lai redzētu citus viedokļus. Manuprāt, patiesību varētu uzzināt, ja savu versiju izstāstītu skolotājs.”
Mareks: „Patika, ka vienu un to pašu situāciju parādīja no dažādiem skatupunktiem. Visdīvainākais bija, ka katrs stāstīja kaut ko citu. Izrādē mēģināja noskaidrot, kurš vainojams pie tā, ka Tālis aizgāja. Ja būtu tikai viens stāstītājs, būtu tikai viena patiesība, un tā būtu vieglāk saprast.”
Dins: „Man šāds formāts patika, jo tas ir kaut kas jauns. Pati izrāde bija pietiekami interesanta, jo visu laiku kaut kas notika. Neviens no tēliem neteica pilnībā visu patiesību, un man tas ne visai patika.”
Menarda: „Izrāde „Klusētāji” man patika, jo bija forši aktieri. Patika tas, ka tā bija moderna, un patika izpildījums. Nepatika tas, ka nevarēja saprast, kā patiesībā bija vai notika. Izrādi skatīšos vēlreiz, izvēloties citus kadrus, jo tad varbūt izdosies saprast patiesību.”
9. klases skolēni akcentēja pasniegšanas veidu – interaktīvo digitālo izrādes formātu.
Dāniels: „Šajā izrādē patika tas, ka bija iespēja pašam izvēlēties turpmākos notikumus. Ar prieku noskatītos līdzīgas izrādes; man liekas, ka tas ir interesanti – izvēlēties.”
Dana: „Manuprāt, izrāde bija diezgan neparasta, jo tajā varēja izvēlēties, kam sekot.”
Agnese: „Man izrāde patika, jo aktieri mācēja ieinteresēt. Mani pārsteidza tas, ka varēja izvēlēties nākošos soļus. Es vēlētos dzirdēt no skolotāja, kas notika patiesībā. Es labprāt skatītos vēl šāda veida izrādes, tikai par citā tēmām.”
Adrija: „Izrāde bija interesanta, bet dažos mirkļos garlaicīga. Stāsts bija labi izdomāts, lai ieinteresētu skolēnus. Man visvairāk patika Ikars, jo viņš ļoti pārliecinoši izstāstīja savu versiju.”
Mārcis: „Izrāde veidota ar niecīgiem līdzekļiem, neizmantojot īpašas dekorācijas, aparatūru, bet tā ir pārdomāta. Šķiet, ka tīšām filmēts tā, lai izskatītos, ka filmējuši paši pusaudži. Izrāde lika aizdomāties par attiecībām ar skolotāju.”
Apkopoja atviešu valodas, literatūras un teātra mākslas skolotāja Daina Briede